Hoe vaak wij dit wel niet per dag horen… Gouden tijden voor verkopers… Wij hebben onze hypotheek aangepast en dan krijg je als ondernemer vragen over je bedrijf. Als eerst vroeg hij hoe ik het dacht te gaan redden in deze crisis. Ik dacht echt meneer van de bank onder welke steen leef jij en weet jij wat voor een werk ik doe? Het enige waar wij makelaars in deze crisis bang voor moeten zijn is dat het niet lukt om aan te kopen of omdat we geen woningen meer in verkoop krijgen. Ik heb hem geantwoord dat ik niet kan wachten tot de woningmarkt weer normaal wordt. Hij was een beetje verbaasd? Want een makelaar wil toch juist zo’n oververhitte markt?
Oververhitte markt
Dat de woningmarkt oververhit is hoef ik niemand te vertellen. Heel misschien dan de persoon van de bank. Maar verder is dat voor iedereen duidelijk. In Utrecht hebben we op dit moment 32.400 zoekers en er zijn totaal 784 woningen in aanbod. Schrik niet dit is inclusief het nieuwbouwaanbod en alle woningen die al onder bod of voorbehoud van financiering zijn. Een enorme krapte dus. Op dit moment is het vaak zo dat een woning aangemeld wordt in het systeem. Aankoopmakelaars & hun zoekers krijgen dit REALTIME binnen. Bel je niet binnen 1 uur. Dan zitten alle bezichtngingsafspraken vol. Er zijn makelaars die plannen ook maar een blokje in de agenda voor 15 tot 20 bezichtigingen. Terwijl er maar liefst meer dan 100 aanvragen zijn. Veel woningen halen Funda op dit moment niet eens.
Snel geld verdienen
Vorige week zaterdag sprak ik iemand die noemde mij knetter gek. Hij snapte wel waarom ik het zo druk had. Ik kon toch prima 15 bezichtigingen inplannen. Iedereen een bieding laten doen en verkopen. Dan was ik weinig tijd kwijt en verdiende ik prima. In ieder geval was mijn uurloon hoger. Ik vroeg hem toen, ‘denk je dat dat de hoogste prijs oplevert?’. Hij zei: ‘ Nee, maar wel voor jou het meeste geld, weinig werk en de klant verkoopt toch goed’. Dit zou ik kunnen doen, maar dan vind ik mijn werk echt nog weinig aan. Ik heb geen hobby’s. Of nou ja, eten drinken, koken, vakantie vieren. Maar ja veel verder dan dat kom ik niet. Tuurlijk ben ik niet vies van geld. Maar het draait voor mij niet om mijn snelle geld. Ik wil mensen echt helpen. Dat heb ik zo’n beetje tot levensmissie verheven. Daarbij vergeet ik mezelf weleens. Maar de ander is in ieder geval goed geholpen.
Tijd, aandacht en een beetje liefde
Ben jij zelf op zoek naar een woning? Hoe vervelend is het dat je nergens tussen komt. Een makelaar vertelt kort wat en je moet meteen door. Weinig interactie. Vaak loopt een makelaar niet eens mee. Hij of zij deelt mee wanneer de inschrijving sluit en dat de ‘stukken’ gemaild zijn. Ik geloof erin dat je andere mensen moet behandelen zoals je zelf ook behandelt wil worden. Neem de tijd, informeer mensen en stel vragen. Zo kom je erachter of mensen de woning echt leuk vinden, wat hun eventuele overwegingen zijn en kun je ze informeren. Misschien twijfelt een klant over iets heel simpels, waar jij als makelaar zo een antwoord op kunt geven. Wij schrijven ook veel blogs, daarbij geven wij mensen cijfers over de wijk, over de prijsstijgingen maar geven we ze ook gevoel bij de wijk. Het is tenslotte geen pakje boter wat je koopt. Je gaat een van de grootste aankopen van je leven doen. Wij laten mensen zich thuisvoelen. Vaak komt bloemist Gloriosa mooie bloemen en planten brengen. Opdrachtgevers krijgen van ons een stappenplan en een verkoopplan. In het stappenplan staat wat ze moeten doen voor de beste verkoop, welke items er gekocht moeten worden en in het verkoopplan staat wat wij voor ze gaan doen. Wij vragen mensen ook altijd even om het te laten weten als ze geen bieding uitbrengen. Dan weten wij dat we die mensen niet hoeven te bellen bij een goede bieding, waarbij we snel moeten beslissen. Vaak krijgen wij een mailtje dat kijkers dan toch even kwijt willen dat het een fijne bezichtiging was. Dat wij echt de tijd voor ze namen en dat het lang geleden was dat ze een goede bezichtiging hadden. Het is gewoon ons werk. Maar wel een blijk van waardering en dan weten wij weer waar we het voor doen.
Verkoopopdrachten
Wat ik het lastigste vind nu aan een verkoopopdracht binnenhalen? Het feit dat veel mensen denken, mijn woning verkoopt toch goed. Dus eigenlijk maakt het niet zoveel uit wie het doet. Dan ga ik voor de laagste prijs. Ik heb afgelopen tijd heel veel de vraag gehad of ik wat kon doen met mijn courtage. De andere waren veel goedkoper en de woning verkocht toch wel in deze tijd. Ik vroeg deze mensen dan waarom ze dan niet met die andere partij in zee gingen, maar toch mij belde. Ze gaven stuk voor stuk aan dat het gesprek heel erg fijn voelde, dat ik veel tips gaf en dat ik de tijd nam en niet gehaast was. Vooral ook ons enthousiasme en kennis werd genoemd. Stuk voor stuk snapte ze dat ik niet kon zakken in mijn courtage omdat ik ook echt meer doe, dat je daar voor betaalt en dat dat uiteindelijk terug te zien is in het verkoopresultaat. Collega makelaars geven vaak ook door dat het zo fijn is dat wij beloven dat we terug bellen om de reactie van de opdrachtgever op hun bieding door te geven. Zo geven we vaak als alle biedingen dicht bij elkaar liggen iedereen nog een kans om nog een eindvoorstel neer te leggen. We doen wat we zeggen en we zeggen wat we doen.
Wij hebben de luxe van een groot kantoor, maar we zijn een klein kantoor. Onze lijntjes zijn kort. De dames aan de telefoon denken actief mee, kunnen met z’n 5e tegelijk plannen. Ze stellen vragen aan de kijkers. Houden actief een reservelijst bij en mocht er iemand uitvallen dan vullen ze de gaatjes direct op. Ze noteren alle kijkers en de achtergrond info. Zo kunnen ze goede reservelijst kandidaten als eerste opvullen. Zo hebben we altijd goede kijkers. We nemen wat langer de tijd. Zodat we mensen het huis kunnen laten voelen. Vragen kunnen stellen en op hun gemak kunnen stellen. Ga je zelf maar na. Hoe minder risico, hoe meer vertrouwen. Je durft dan comfortabel te bieden. Dit draagt bij aan het beste resultaat.
Aankoopopdrachten
Vandaag belde ik een collega makelaar om te vragen voor hoeveel een woning verkocht was. Ik viel bijna van mijn stoel. Het verschil tussen de hoogste bieder en de tweede bieder was ca. € 80.000,–. Sorry hoor, maar domweg heel veel geld bieden kan iedere idioot. Je wil toch goed advies. Wij proberen opdrachtgevers op basis van data en referenties zo goed mogelijk te adviseren. Wij zeggen vaak dit is het waard. Dit moet je waarschijnlijk betalen en daar boven, laten gaan. Goed en eerlijk advies. Wil je toch meer bieden, prima. Maar je hebt de juiste cijfers en advies gehad. In deze markt aankopen is heel erg lastig, maar het is altijd fijn om weloverwogen een beslissing te maken. Weten wat je doet, wel zo comfortabel.
Een beetje rust, aandacht en tijd? Ik teken er voor!
Ik kan niet wachten, weer iets meer tijd. Mooie plannen maken. Gister maakte ik voor de verkoop nog mooie plattegronden. Ik dacht na over de aller beste verbouwing voor de verkoop. Ik kan mezelf daar helemaal in verliezen. Kostenraming erbij en de verschillen in opbrengst. Echt adviseren! Yes, dat is waar ik blij van word.